Spoorzone Helmond

Architecten bureau Movares heeft de complete spoorzone ontworpen. Daarbij is de stationsomgeving natuurlijk het eerste wat mensen zien als ze uit de trein stappen. De gemeente geeft daar zijn visitekaartje af. Vooral ging de aandacht uit naar het afwerkingsniveau van de openbare ruimte en alles wat daarin staat. We hebben het dan vooral over de bestrating en de diverse niveau verschillen die daarin overbrugd moesten worden. De architecten noemen het landscaping bruggen gebouwen en hoogteverschillen moesten in een totaal aanpak worden ondergebracht en dat is gelukt.

Wat zien we?

We zien een zogenaamde luie trap, dat is een trap waar de aan en optrede klein is zodat deze makkelijk te beklimmen is. Een manier van trap maken die in landen om ons heen normaal is in openbare ruimte. De optrede is in dit geval 18 centimeter  De keuze van de optrede bepaalt grotendeels mee de aantrede. Een klassieke formule die gebruikt is: 2 x optrede + aantrede = 63 cm. Omdat de grootte van de aantrede het grootste effect heeft op ongevallen, gelden hieroor enkele minima:

* privaat: 22 cm (24,5 cm is beter) * semi-publiek: 25 cm (27 cm is beter ) * openbaar: 28 cm (30 cm is beter).

In deze toepassing verlopen laatste twee treden in een afwijkende hoogte, dus een ruime aantrede en een minimale optrede is hier dan ook meer dan gewenst geweest.

Natuursteen

De natuursteen is hier in een gevlamde vorm toegepast, waardoor ook het slipgevaar is ondervangen. De treden zijn versprongen aangebracht, waardoor het lijnenspel dat daardoor ontstaat dient als extra markering.

Informatie

Adres: Stationsplein 8, 6041 GN Roermond, Nederland
Bouwtype: Lokaal / Particulier
Toepassing: Buitentrap, Buitenvloer
Materiaal type: Graniet & Gneis
Architect: Movaris Architecten Visie
Kleur: Grijs

By loading this map, you agree to the privacy policy of Google.

Meer architectuur